10. Prăjitura Gura Râului

Am ajuns la a zecea prăjitură! Super-mega bucurie! Deși dacă voi continua în acest ritm, într-un an nu voi reuși toate 125 de prăjituri, precum mi-am propus 🙂  Dar la moment nu mă gândesc la acest lucru și încet, dar sigur realizez scopul stabilit.

A zecea prăjitură a fost una deosebită: deoarece este a zecea, aniversară într-un fel 🙂 și în același timp am sărbătorit și ziua mea de naștere, la fel aniversară. Am ales această rețetă, deoarece este o prăjitură sau mai bine zis o tortă, cu mai multe foi, cremă, plus glazură. O adevărată provocare. Ochii sperie, dar mâinile bucură. Prăjitura nu este complicată, plus toate ingredientele sunt accesibile. Este o combinație gustoasă din mai multe arome: miere (în blat), fructe (din gem), ciocolată (din glazură). Asumându-mi riscul, am adus torta la oficiu pentru a sărbători ziua de naștere alături de colegi (mâncăm deserturile pregătite nu doar acasă 🙂 . Și riscul a meritat, acest desert fiind apreciat de toți.

Ingrediente (pentru foi):

  • 1 ou
  • 150 g zahăr
  • 2 linguri miere
  • 3 linguri lapte
  • 1 lingură bicarbonat
  • 50 g unt sau margarină
  • 450 g făină

Ingrediente (pentru cremă):

  • 250 ml lapte
  • 200 g zahăr
  • 6 linguri griș
  • 170 g unt sau margarină
  • 2 plicuri zahăr vanilat
  • 1 borcan gem de caise, de mere sau de măceșe (eu am utilizat de gem de mere)

Ingrediente (pentru foi):

  • 200 g (aproximativ un pahar) zahăr pudră
  • 3 linguri cacao
  • 5 linguri de apă

Timp pregătire:  30 minute
Timp preparare: 45 minute

Modul de pregătire:

1. (foile) Amesteci untul cu zahărul, oul, mierea, laptele și bicarbonatul. Această compoziție o fierbi pe aburi, apoi o lași să se răcească. Încorporezi și făina.

Am amestecat toate ingredientele pentru blat (fără făină) precum este indicat în descriere, amestecând continuu (cu o lingură de lemn sau tel). După ce compoziția s-a răcit, am încorporat și făină, obținând un aluat care ușor se desprinde de mâini și ușor se taie cu cuțitul.

2. Din acest aluat coci 4 foi pe dosul tăvii, unsă în prealabil cu unt/margarină.

Am tăiat aluatul format în 4 (vezi foto). Tava pe care am folosit are diametrul de 25 cm. Fiecare din cele 4 bucăți nu este mare, respectiv fiecare foaie trebuie întinsă bine pe tavă.

Chiar dacă pare că nu va ajunge aluat să acopere întreagă tavă, oricum trebuie de întins, chiar și într-un strat subțire (se vede în fotografii). Aluatul în timpul coacerii se ridică și în final are o grosime exact potrivită. Am copt fiecare foaie la 160 de grade, în cuptor preîncălzit, timp de 8-10 minute (aluatul se coace repede și trebuie de urmărit mereu pentru ca acesta să nu se ardă).

3. (crema) Pui laptele la fiert cu zahărul, iar apoi pui grișul. Lași la răcit și, când e rece, adaugi untul și plicurile de zahăr vanilat.

Am fiert laptele cu zahăr și griș – proces foarte asemănător cu prepararea terciului de griș. Am amestecat până compoziția s-a întărit, adică cel puțin 5-7 minute. Crema obținută nu trebuie să fie lichidă, dar nici foarte densă, deoarece la răcire grișul se va întări și mai mult, plus va fi și unt, care de asemenea va oferi consistență compoziției.

4. Pui peste prima foaie o parte din cremă. Peste a doua foaie întinzi gemul de fructe, următoarea foaie și restul de cremă. Peste ultima foaie pui glazură de ciocolată sau cacao.

După ce s-au răcit, foile de aluat s-au întărit. De aceea, până așteptam să se răcească crema din griș, am pregătit sirop (am fiert apă, aprox. 300 ml, cu zahăr) și am însiropat fiecare foaie. Am utilizat tot siropul, așa că în final blaturile arătau ca biscuiții înmuiați în ceai. La un moment dat mă temeam că foile se vor strica atunci când voi începe să asamblez tortul. Dar, încet, fără panică, totul a fost bine. Am așteptat cam 15 minute, ca foile să fie însiropate, iar crema din griș răcită și amestecată cu unt și am început asamblarea. Peste prima foaie am pus jumătate din crema din griș, peste a doua foaie am întins gemul de mere (cumpărat și care era foarte dens, de aceea l-am amestecat cu 2-3 linguri de apă călduță, în caz contrar era imposibil de întins gemul). A urmat jumătatea rămasă de cremă de griș pusă peste foaia numărul trei, iar peste ultima foaie am turnat glazura de cacao. Torta gata am pus la frigider peste noapte.

5. (glazura) Amesteci zahărul pudră cu cacao, iar apoi freci cu apa, până obții o pastă omogenă. 

Aproximativ 200 g zahăr pudră am amestecat cu 3 linguri cacao (cantitatea poate fi ajustată după preferință) și am adăugat câte un pic apă, frecând mereu până am obținut o pastă omogenă și lucioasă. 

Glazura obținută am turnat peste prăjitură. Peste noapte crema de griș s-a întărit, la fel și glazura și blaturile, care în rezultat erau perfecte – nici foarte moi ca după însiropare, dar nici tari. 

Este o tortă gustoasă și o combinație de arome foarte reușită, care impresionează și bucură papilele gustative. Chiar dacă la prima vedere este o rețetă complicată, nu este așa. În plus este prăjitura perfectă pentru o masă festivă.

PS. Prăjitura arată mai bine dacă este tăiată cuburi/dreptunghiuri 🙂 

 

Leave a Reply

