7. Cubulețe cu vișină

Pentru că “Stele pe zăpadă” a fost o descoperire dulce și foarte gustoasă, am urmat încă o rețetă asemănătoare. Aceste prăjituri se numesc “bavareză” și fac parte din categoria dulciurilor cremoase. Termenul este de origine franceză (bavarois), care înseamnă bavarez, adică originar din Bavaria. Rețeta de bază are frișcă și alte lactate (smântâna, lapte sau chefir), legate cu gelatină care oferă consistență compoziției. Cred că Bavareza va fi desertul meu preferat – simplu de pregătit și ușor și bun la gust. Dar atenție, nu este tipul de prăjitură care se face cu o oră înainte de venirea oaspeților, deoarece bavareza trebuie să stea la frigider cel puțin 3 ore.

Dacă în prăjitura precedentă ingredientele pentru cremă erau frișca și iaurtul, atunci pentru această rețetă este frișca și chefirul. O altă diferență este blatul. Pentru “Stele pe zăpadă” am folosit un blat fără coacere (din biscuiți și unt), iar de data aceasta blatul este unul copt. Dar aceasta nu înseamnă că este obligatoriu, iar după preferință și pentru această prăjitură poate fi făcut un blat fără coacere.

Atunci când am început să scriu despre rețeta dată, m-am ciocnit cu o dilemă. În cartea cu rețete din care mă inspir, prăjitura este numită “Cubulețe cu mandarine”. Eu un pic am modificat-o și în loc de mandarine am folosit vișină. Respectiv am schimbat și denumirea, pentru a nu duce în eroare. În rest, ingredientele și pașii sunt prezentate conform cărții, iar în comentarii descriu cum am procedat eu la fiecare etapă. Sper să nu fie complicat de înțeles și de urmărit rețeta, pentru că este una destul de simplă, iar ajustările din partea mea arată că întotdeauna putem modifica rețetele după dorință și gusturile pe care le avem.

Ingrediente:

  • 125 g unt
  • 200 g zahăr pudră
  • 4 ouă
  • 200 g făină
  • 1 linguriță praf de copt
  • 1 linguriță cacao
  • 400-500 g mandarine (sau vișine sau alt fruct)
  • 3 linguri suc de portocale
  • 500 g chefir
  • 10 foi gelatină (sau 20 g)
  • 200 ml frișcă

Timp pregătire: 45 minute + 4-5 ore la frigider
Timp preparare: 20 minute

Modul de pregătire:

1. Încingi cuptorul până la 200 C. Amesteci untul împreună cu 100 g zahăr pudră într-un castron, apoi adaugi și ouăle, unul câte unul. Presari făina, praful de copt și cacao, apoi frămânți totul până când obții un aluat omogen. Întinzi aluatul, apoi îl așezi într-o tavă tapetată cu hârtie de copt. Dai timp de 20 minute la cuptor și lași blatul să se răcească complet.

Am amestecat toate ingredientele pentru blat. În loc de zahăr pudră am folosit zahăr obișnuit. Compoziția pe care am obținut era de o consistență lichidă, respectiv nu am întins aluatul precum scrie în rețetă. Am folosit formă rotundă, cu diametrul de 24 cm. Nici hârtie de copt nu am utilizat, dar am tapetat forma cu unt. Aluatul s-a copt repede, în 20 minute era gata. A crescut moderat, ținând cont de cantitatea aluatului. Blatul crește mai mult în mijloc, astfel fie după 5-7 minute după ce am dat aluatul la cuptor, se poate de străpuns de câteva ori mijlocul blatului cu dinții unei furculițe. Sau după ce blatul s-a copt – de nivelat înălțimea prin tăierea părții mai înalte.

2. Cureți mandarinele. Amesteci chefirul cu restul de zahăr și cu sucul de portocale. Pui gelatina la înmuiat într-o cantitate mare de apă, apoi o lași să se dizolve într-un vas cu apă, la foc mic. Torni treptat gelatina lichidă peste compoziția cu chefir, apoi dai amestecul la congelator. Bați spumă frișcă, apoi o amesteci cu 2/3 din cantitatea totală de mandarine curățate și filetate, imediat ce crema începe să se închege.

În loc de mandarine au fost vișine în sucul lor. Noroc de mama soacră, care periodic ne trimite câte un borcan-două de vișine. Folosind mixerul am amestecat chefirul cu zahărul rămas (100 g), cu sucul de portocale (care accentuează restul aromelor, în cazul dat cel de vișină) și aproximativ 5 linguri de suc de vișine (de la vișinele în sucul lor). Gelatina am pregătit conform instrucțiunilor de pe pachețel: am înmuiat 20 g gelatină (adică 2 pachețele) într-o cană cu apă și am lăsat 10 minute, iar după am dizolvat gelatina pe bain-marie. Până se răcea gelatina am bătut spumă frișca. Următorul pas a fost de a mixa spuma de frișcă cu amestecul din chefir pregătit anterior, cu vișinele (le adăugăm la final pentru a nu le distruge forma) și gelatina răcorită.

Recomandarea este de a nu pune chefirul amestecat cu gelatină în frigider și abia după aceea de adăugat frișca (după cum este descris în rețetă), dar de amestecat toate ingredientele deodată. În caz contrar, gelatina leagă chefirul foarte repede și atunci crema obținută nu va fi uniformizată. Eu din păcate nu am putut finisa prăjitura deodată și pentru 15 minute am lăsat în frigider crema din chefir. Acest timp a fost suficient pentru ca gelatină să acționeze. În rezultat, a fost dificil să omogenizez crema atunci când am adăugat și frișca bătută. Acest fapt nu a schimbat gustul cremei sau a prăjiturii, chiar i-a oferit un aspect mai special. Dar personal, aș fi preferat să am o cremă complet omogenă și frumos închegată.

3. Ungi blatul cu crema de chefir și mandarine și dai prăjitura la rece timp de 4-5 ore. După ce crema s-a închegat complet, tai prăjitura în circa 24 cubulețe egale. Ornezi fiecare bucată în parte cu felii de mandarine din cantitatea rămasă, precum și cu frunzulițe de mentă.

Peste blatul copt am turnat crema din chefir și frișcă și am dat prăjitura la frigider. Prăjitura poate fi tăiată în orice formă dorită.

Deserturile cremoase câștigă teren și devin preferatele mele 🙂

Leave a Reply

