6. Tort ”Stele pe zăpadă”

“Nu mai vreau prăjitură cu mult unt!”, a spus soțul meu după ultimul desert pregătit. Și dacă așa a dorit soțul, am căutat o rețetă de tort ușurel și fără unt. Am găsit acest tort, care deși are unt (totuși nu l-am evitat complet), cantitatea este una relativ mică, iar gustul untului nu se simte. Acest desert este bun-bunuț și simplu de pregătit, cu puține ingrediente și poate fi adaptat după preferință. Nu necesită coacere, iar crema este asemănătoare cu “lapte de pasăre”. Și dacă tot laud această prăjitură, vă spun că nu am reușit să fac pozele tortei în secțiune, deoarece aceasta în minute numărate a fost tăiată și mâncată.

Ingrediente (pentru blat):

  • 250 g biscuiți sau fursecuri cu unt
  • 150 g unt
  • 500 g caise (sau alte fructe) din compot

Ingrediente (pentru cremă și decor):

  • 2 plicuri gelatină (2o g)
  • 1 portocală
  • 2 linguri zeamă de lămâie
  • 50 g zahăr
  • 400 g iaurt
  • 400 ml frișcă lichidă
  • câte 50 g ciocolată de menaj albă și maro

Timp pregătire: 1 oră + 4-5 ore la frigider
Timp preparare: 30 minute

Modul de pregătire:

1. Pisezi biscuiții și îi amesteci cu untul înmuiat la temperatura camerei.

Eu am utilizat biscuiți de ovăz și i-am pisat în mixer. Acești biscuiți au un gust mai accentuat și oferă un bun contrast cremei. Dar desigur că și alte fursecuri pot fi folosite. Să-mi fie mai ușor, am topit untul și l-am amestecat cu biscuiții pisați. Untul poate fi și la temperatura camerei, cum este indicat în rețetă, dar e un pic mai greu de amestecat și de omogenizat compoziția.

6-tort-stele-pe-zapada
Biscuiții pisați

2. Ungi cu ulei inelul unei forme detașabile de tort, cu diametrul de 26 cm și îl așezi pe un platou tapetat cu hârtie de copt.

Am luat o formă cu diametrul 24 cm. Pentru blat am utilizat cantitatea de biscuiți recomandată în rețetă (250-300 g). La așa o cantitate, compoziția obținută este prea puțină pentru o formă cu diametrul de 26 cm. Chiar și pentru un diametru mai mic, am obținut un blat destul de subțire (poate depinde și de tipul biscuiților folosiți). Cred că ar trebui de mărit cantitatea de biscuiți la cel puțin 400 g și resectiv de ajustat și cantitatea de unt. Astfel ca în rezultat să fie un blat subțire (0,5 – 1 cm), dar suficient pentru a oferi un contrast de gust cremei.

6-tort-stele-pe-zapada-2
Biscuiții amestecați cu unt

3. Așezi amestecul de biscuiți în interiorul inelului, presând bine cu dosul unei linguri.

Am așezat amestecul în formă și l-am presat bine, astfel ca acesta să nu se desfacă atunci când prăjitura va fi tăiată și servită. Deoarece am utilizat unt topit, am pus blatul în frigider, iar între timp am pregătit crema.

4. (Crema) Pui gelatina la înmuiat în 100 ml apă rece. După 15 minute, o dizolvi la bain-marie.

Am urmat instrucțiunile de pe plic pentru gelatină. Important este pe bain-marie de amestecat continuu gelatina până la dizolvare completă și de avut grijă ca aceasta să nu înceapă să fiarbă.

5. Bați frișca și o amesteci cu iaurtul, zahărul, zeama de portocală și de lămâie și gelatina răcorită.

Frișca am bătut până nu s-a întărit. Am luat un iaurt de piersici. După părerea mea torta este mai gustoasă dacă de folosit nu un iaurt simplu, dar din careva fructe, care să fie combinat cu fructele puse pe blat (pasul următor). Spre exemplu, iaurt de zmeură și în cremă de pus zmeură din compot sau zmeură proaspătă. La fel, se poate de combinat și alte fructe/arome. Zeama de portocale și lămâie accentuează aroma iaurtului (în cazul meu gustul de piersic).

6. Scurgi caisele din compot și le pui pe blat cu scobitura în jos. Torni crema cu gelatină și dai tortul la frigider pentru 4-5 ore.

Eu nu am avut caise și am pus gutui din compot. Inițial credeam că nu va fi o combinație prea reușită – gutuie și iaurt din piersic și – dar rezultatul a fost unul bun. Gutuia nu are un gust foarte evidențiat, de aceea alegerea a fost reușită. Cred că este important de folosit fructe moi, fie din compot sau care și proaspete fiind sunt moi (de exemplu zmeura). Deoarece este un tort fără coacere, fructele nu vor avea posibilitatea de a se coace, respectiv de a se înmuia/topi.

7. Între timp, topești pe baie de aburi ciocalata albă, o torni într-un cornet de hârtie de copt și realizezi steluțele pe un suport de hârtie de copt. Le desprinzi cu grijă după ce s-au răcit.

Am făcut și eu steluțe. Mai bine zis “stele”, pentru că nu păreau a fi “steluțe”. Din ciocolată maro. Am încercat eu să le pun pe tortă, dar erau prea grele și nu chiar frumoase. Și în final aceste stele minunate au fost mâncate separat cu înghețată.

6-tort-stele-pe-zapada-11
Torta cu stelele din ciocolată topită. Au fost prea grele și se țineau rău

8. (Asamblarea) Scoți tortul din frigider și demontezi cu grijă inelul.

Înainte de a demonta inelul, ar trebui de asigurat că tortul este gata, respectiv crema este întărită.

9. Așezi pe tort șabloanele de hârtie cu steluțe decupate. Presari ciocolata maro și ridici ușor șabloanele, astfel încât să să-ți rămână steluțe maro bine delimitate. Așezi câte o stea de ciocolată albă lângă perechea ei maro.

Cum am scris anterior și cum se vede în ultima poză, am decis să fie doar steluțe maro, fără alte stele. Și arată nu rău deloc. Dacă crema va fi de altă culoare decât albă (de exemplu roz, dacă iaurtul va fi de această culoare), atunci s-ar putea de presărat ciocolată albă.

 

O rețetă simplă și rapidă (dacă nu calculăm orele de stat în frigider). Rezultatul final va bucura pe toți și va impresiona oaspeții. Puține șanse să rămână vreo felie pentru a doua zi. Eu zic că este o rețetă care merită notată. Spre norocul meu, în cartea cu rețete mai sunt prăjituri de acest tip.

Leave a Reply

