5. Prăjitură cu cremă de cafea

O prăjitură apetisantă la prima vedere, dar foarte calorică la a doua vedere. Conține mult zahăr în aluat și muuuult unt în cremă. Cum a spus soțul: ”ai senzația că mănânci pâine dulce cu unt”. Este gustoasă, dar mai mult de o felie pe zi nimeni din noi nu a putut mânca (și numaidecât cu ceai). Și dacă dulciurile la noi în casă se mănâncă într-o singură zi, cel mult două, atunci această prăjitură a rezistat în frigider o săptămână întreagă.

Ingrediente (pentru blat):

  • 350 g zahăr
  • 6 ouă
  • 250 g făină
  • 250 ml apă
  • 1 plic praf de copt
  • zeama de la 1/2 lămâie
  • 1 fiolă esență de rom
  • căte 1 lingură margarină și făină pentru tavă

Ingrediente (pentru cremă și decor):

  • 3 ouă
  • 9 linguri zahăr pudră
  • 3 linguri cacao
  • 3 linguri cafea măcinată
  • 300 g unt
  • 500 g ciocolată

Ingrediente (pentru sirop):

  • 200 ml apă
  • 3 linguri coniac sau rom
  • 3 linguri zahăr

Timp pregătire: 1 oră
Timp preparare: 35 minute

Modul de pregătire:

1. Caramelizezi 150 g zahăr, stingi cu apă caldă și fierbi siropul pănă se dizolvă tot zahărul ars. Bați albușurile spumă, picurând zeamă de lămâie. La sfârșit pui treptat 1/2 din zahărul rămas și bați până se întărește bezeaua.

Pentru prima dată în viață am caramelizat zahărul. Trebuie de avut răbdare până zahărul începe să se topească. Iar atunci când am adăugaț apa, parcă eram la lecție de chimie…apa intră într-o scurtă reacție cu caramelul, așa că atenție – nasul trebuie de ținut mai departe.

Am bătut albușurile cu mixerul la viteză maximă, aproximativ 10 minute, adăugând în jur de 100 g zahăr.

5-prajitura-cu-cafea-2
Albușurile și gălbenușurile bătute, gata pentru a fi încorporate cu făina

2. Freci gălbenușurile cu restul de zahăr.

Nimic complicat…cu mixerul am frecat gălbenușurile cu restul de zahăr, adică vreo 100 g (sau mai puțin dacă doriți prăjitură mai puțin dulce).

3. În făină adaugi siropul de caramel, crema de gălbenușuri, esența și la sfârșit, spuma de albușuri, amestecând de jos în sus.

Am amestecat toate componentele. Siropul de caramel oferă aluatului o culoare mai întunecată, deși după coacere blatul nu avea o culoare foarte accentuată sau cu mult mai închisă.

4. Ungi o tavă cu margarină și o tapetezi cu făină. Torni compoziția și o coci timp de 35 minute, la foc mijlociu.

Pentru coacere am folosit o tavă rotundă, cu fund detașabil, diametrul 24 cm. Este tava pe care o utilizez pentru majoritatea prăjiturilor. Compoziția am copt-o la 160 de grade (cuptor electric), timp de 35 minute, precum indicat în rețetă.

5-prajitura-cu-cafea-1
Aluatul turnat în tavă, gata pentru coacere

5. (Crema) Freci ouăle cu zahărul pe baie de aburi, cacaua și cafeaua, până se îngroașă crema.

Nu am avut zahăr pudră și am folosit zahăr obișnuit și s-a încorporat bine, topindu-se la baia de aburi. Am adăugat cacao și o lingură rasă de cafea solubilă – 3 linguri de cafea precum e scris în rețetă mi-a părut prea mult și cred că nu am greșit. O lingură a fost suficient pentru a oferi cremei aroma și gustul cafelei. Crema trebuie de amestecat continuu până se îngroașă. Procesul nu durează mult, peste cam 5-7 minute crema e gata.

6. O lași la răcit. Încorporezi crema câte puțin, în untul frecat spumă.

Cred că până acum în toate rețetele alese a fost ”unt frecat spumă”. Am scris în postările anterioare că anume acest detaliu îl găsesc mai dificil de realizat. Oricum, pentru cremă a fost suficient de frecat pentru un minut untul moale cu mixerul și acesta ușor s-a încorporat cu restul cremei.

5-prajitura-cu-cafea-7
Crema din ouă, zahăr, cacao și cafea, pregătită pe baia de aburi

7. (Sirop) Pentru sirop, fierbi zahărul cu apa, stingi focul și torni coniacul. Torni siropul fierbinte pe blatul răcit, îl acoperi cu cremă și în decorezi cu ciocolată rasă. Lași la rece timp de 2-3 ore.

În loc de coniac am folosit esență de rom. Fără frică tot siropul (200 ml) trebuie turnat uniform peste blat. Mai ales că blatul pe care l-am obținut era destul de înalt și o lingură-două de sirop cu siguranță nu este suficient. Ciocolată rasă peste cremă? Nuuuuuu. Cred că aceasta ar fi prea exagerat. Blatul și crema sunt foarte dulci, iar crema conține cacao și cafea, care oferă suficient ”accent” prăjiturii. Deci, am evitat ciocolata rasă.

5-prajitura-cu-cafea-11
Blatul acoperit cu crema de cafea

Obligatoriu prăjitura trebuie să fie lăsată la rece, astfel crema (care este pe baza de unt) să se întărească. După, de asemenea locul prăjiturii este în frigider, deoarece la temperatura camerei, crema rapid se înmoaie. Iar atunci când crema este întărită, prăjitura este mai gustoasă….părerea mea.

Dacă voi mai face această prăjitură? Probabil. Dar cu siguranță voi înlocui crema de unt cu o cremă mai ușoară sau cu o glazură simplă, de ce nu, tot cu aromă de cafea.

Leave a Reply

